VTÚ zrestauroval legendární MIG ze sbírek VHÚ

Autor: Pavel Lang

Odhalení letounu na letišti Praha – Kbely symbolicky zakončilo pětiměsíční restaurování stíhacího bombardovacího letounu MiG-15bis ve státním podniku Vojenský technický ústav. 8. prosince se vrátil do sbírek do muzejních sbírek Vojenského historického ústavu.

Ceremoniálu se zúčastnili vedle ředitelů VTÚ a VHÚ Jiřího Protivy a plukovníka Aleše Knížka také náměstek pro řízení sekce průmyslové spolupráce a řízení organizací MO Tomáš Kuchta, zástupci Svazu letců ČR a bývalí příslušníci československého vojenského letectva.      

Letoun MiG-15bis SB č. 3255 (v kódu NATO Fagot B)  byl vyroben 19. května 1956. Jednalo o taktickou útočnou modifikaci frontového stíhacího letounu typu MiG-15bis. Vyzbrojeny s ním byly zejména tehdejší dva stíhací bombardovací pluky (6. sbolp Přerov a 30. sbolp Hradec Králové). Stroj dolétal v roce 1982 a poslední let s ním provedl pilot Kučera 15. října 1982. „Třicetdvapadesátpětka“ při 2 506 vzletech nalétala zhruba 1 800 hodin. Z vojenského letectva byla modifikace SB vyřazena v dubnu 1983.

Technologicky náročná restaurace

VTÚ provedl u legendární „patnáctky“ zevrubnou repasi spočívající v desítkách, mnohdy technologicky velice náročných, odborných prací.

„Restaurování letounu MiG-15bis trvalo pět měsíců a jedná se již o několikátou spolupráci mezi dvěma vojenskými ústavy. Již dříve VTÚ pro VHÚ zrenovoval letouny Messerschmitt Me-262 a Jakovlev Jak-17,“ říká ředitel státního podniku Protiva a upřesňuje, že na letounu bylo provedeno odstranění povrchové koroze draku, a to tryskáním ultra vysokotlakým vodním paprskem, byly demontovány překryt kabiny, včetně vystřelovací sedačky, závěsníky na zbraňové systémy. Provedl se nový nástřik trupu, včetně výsostných znaků. Závěrečnou etapou byla kompletace stroje.

Dorazili i dva piloti, kteří přežili pád MIGu      

V delegaci Svazu letců ČR, kterou vedl Oldřich Pelčák, byli také dva bývalí českoslovenští vojenští piloti, kteří se z „patnáctky“ katapultovali. Zdeněk Kadlec zažil tuto mimořádnou situaci v dubnu 1963 nedaleko Ždírce nad Doubravou v důsledku technické závady na motoru. Vítězslavu Nohelovi vysadil motor na MiG-15UTI (č. 2511) šestnáctého července 1969 zhruba půl hodiny po vzletu z mošnovského vojenského letiště. Tehdy jako instruktor přezkušoval techniku pilotáže u npor. Vlastimila Navrátila.

Po katapultáži obou pilotů se neřízená „patnáctka“ samovolně stočila po pravém křídle a namísto dopadu do předem vyhlédnutého prostoru se zřítila v areálu tehdejší Nové Huti ve Vítkovicích. Vyšetřovatelé určili jako příčinu nehody utržený náhon palivového čerpadla. Piloti byli zproštěni jakékoliv viny na mimořádné události.