Ze společného výzkumu profitují všechny alianční země, říká předseda vědeckého panelu Huggins

Autor: Viktor Meca, tiskové oddělení

502 vědců a dalších odborníků představuje tento týden v pražském hotelu Diplomat možný vývoj armádních vrtulníků, zlepšení životnosti bojových vozidel či možnosti vyčištění území od munice. Toto setkání organizuje Ministerstvo obrany v rámci vědeckého panelu Organizace NATO pro vědu a technologie zaměřeného na technologie vojenských vozidel. Na význam panelu „Applied Vehicle Technology“ pro NATO jsme se ptali jeho stávajícího předsedy Mika Hugginse z Výzkumné laboratoře leteckých sil USA (The Air Force Research Labarotary).

Jaký je přínos panelu AVT pro NATO a členské země?

Hlavním přínosem je vědecká spolupráce. Na jednom místě se potkají experti z různých zemí, kteří  mohou předat své znalosti z technologického výzkumu dané země ostatním. Daná technologie se tak může aplikovat i v jiné zemi.

Můžete uvést nějaký konkrétní případ?

Tento víkend se například zabýváme problematikou znečištění území municí. Většina členských zemí má problém, co se stárnoucí municí a znečištěním municí (např. na střelnicích). Vyvíjíme zde proto standardy, které by jednotlivé země mohly využít pro úspěšnou očistu od munice či pro nakládání se zastaralou municí. Jinou oblastí jsou škody na letadlech způsobené sopečným popelem. Určitě si vzpomínáte, že nedávno byl v Evropě velký problém se sopkou na Islandu. V Kalifornii náš tým pracuje na přístroji, který by uměl udělat jednoduchý test pro NATO. Chceme, aby nám každá země vložila do našeho přístroje data, abychom mohli vyvinout počítačový model, který by předvídal možné škody na letecké technice v dané zemi, pokud by proletěla přes sopečný popel. Tedy chceme znát odpověď na otázku, zda je možné vletět do oblasti zasažené sopečným popelem a jaké případné škody to může způsobit, jak se zkrátí životnost motorů.

AVT však neorganizuje jen konference a workshopy, ale některé projekty přímo finančně podporuje.

Finanční podpora je zaměřena na nové členské země NATO, aby se povzbudily jejich výzkumné aktivity. V České republice jsme tak podpořili tři projekty. Na projektech pak pracují společně staré i nové členské země. Ten užitek z toho tak má nejen podporovaná země, ale i ostatní členové, kteří tak mohou usměrnit své budoucí výzkumné aktivity. Zpravidla jde o dvou či tříleté projekty.

Jak jste spokojen s dosavadním průběhem tohoto zasedání?

Je to fantastický týden. Máme zde v Praze 502 odborníků, 6 panelů a 1 odbornou skupinu. Hotel Diplomat je fantastické místo, je zde dostatek prostoru pro jednání, dobrá logistika. Skvělé je i zajištění bezpečnosti a vojenská podpora. To je důležité, protože vědci se tak mohou zaměřit na svou práci.

Budete tyto informace někde dál prezentovat?

Z každého panelu se udělá souhrn a technická zpráva, která bude dostupná nejen všem členům, ale i dalším orgánům v rámci NATO.

Na závěr jsem se vás chtěl zeptat. Jak byste zhodnotil stávající stav techniky a technologie české armády ve srovnání s jinými členskými zeměmi?

Takové srovnávání neprovádíme. Pro nás je důležitá připravenost české armády a ochota české vlády být plnohodnotným členem NATO. Já jsem to zmínil v úvodním ceremoniálu, pokud se podíváme na Chorvatsko, Kosovo, Bosnu, Afghánistán, každý si vybaví přínos České republiky. Nemohu hovořit o vojenské technice, ale o vědě a technologii. Máte velmi dobrý výzkumný program na Univerzitě obrany a VTÚ.


Panel Technologie aplikovaná na dopravních prostředcích ( Applied Vehicle Technology Panel)

Je to jeden z panelů alianční Organizace pro vědu a technologie (Science and Technology Organisation), jejímž primárním posláním je mezinárodní technologická spolupráce signatářů v dílčích výzkumných aktivitách. AVT se zaměřuje na rozvoj výkonnosti, dostupnosti a bezpečnosti dopravních prostředků, pohonné systémy určené pro všechna prostředí (voda, země, vzduch) atp. Panel se svolává dvakrát do roka, příští se koná na jaře v Estonsku. Za ČR se jej pravidelně účastní zástupci Sekce vyzbrojování a akvizic MO, Univerzity obrany a Vojenského technického ústavu.