Ruští špioni se aktivizují
Datum:28.9.2008 Zdroj: televize Telev.stanice: ČT 24
Václav MORAVEC, moderátorZneklidnění, slovo, které v tomto týdnu použil nejen ministr vnitra Ivan Langer, ale i šéf sněmovního výboru pro obranu Jan Vidím. To, když Bezpečnostní informační služba zveřejnila výroční zprávu za loňský rok. V ní konstatuje, že se ruské zpravodajské služby loni snažily, více než kdykoliv předtím, kontaktovat a ovlivňovat politiky a média, aby zvýšili odpor veřejnosti k vybudování amerického radaru. Zneklidnění obou politiků může vyvolat naopak zneklidnění veřejnosti. To mají oba politici stejně nebo dokonce méně informací než veřejnost?
redaktor
Ruští agenti se podle výroční zprávy BIS snaží naladit veřejné mínění proti výstavbě amerického radaru v Brdech.
Jan ŠUBERT, mluvčí BIS, 25. 9. 2008
Ruská špionáž se snažila infiltrovat některá uskupení naší občanské společnosti, vytvářet kontakty a následně ovlivňovat určité osoby, včetně politiků, ale také média.
redaktor
Mezi politiky vyvolala zpráva znepokojení. Předseda výboru pro obranu Jan Vidím si na příští týden do sněmovny pozval šéfy všech tří tajných služeb, aby mu o činnosti ruské rozvědky podali bližší informace.
Jan VIDÍM, poslanec, předseda výboru pro obranu a bezpečnost PS PČR /ODS/ 25. 9. 2008
Nová je ta informace v podrobnostech, nová je v tom, že Bezpečnostní informační služba informuje velmi otevřeně o aktivních opatřeních ruských speciálních služeb, a to je věc nevídaná.
Jan HAMÁČEK, předseda zahraničního výboru ˇ/ČSSD/ 25. 9. 2008
Je to znepokojující, protože jakékoliv aktivity cizích zpravodajských služeb na našem území jsou znepokojující.
Mirek TOPOLÁNEK, premiér, předseda strany /ODS/ 25. 9. 2008
Já myslím, že stačí si tu zprávu přečíst, ona je pravdivá.
redaktor
Mluvčí ruské rozvědky popřel, že by služba o výstavbu radaru zajímala. Podle iniciativy Ne základnám, která čelila podezření, že od Rusů brala peníze na svou činnost, může být zpráva vytvořena účelově. Má prý jen odvrátit pozornost od aféry poslance ODS Jana Moravy. Bývalý šéf civilní rozvědky Karel Randák tvrdí, že podobné zprávy bývají jen obecné. Nelze je podceňovat, ale ani jim dávat zbytečně velkou váhu.
Karel RANDÁK, bývalý ředitel Civilní rozvědky, 25. 9. 2008
Podle mých vlastních zkušeností tato obecná prohlášení jsou málokdy podložená nějakými konkrétními důkazy a fakty.
redaktor
Bezpečnostní informační služba ve své výroční zprávě uvádí, že aktivity ruské strany mohou být součástí dlouhodobé kampaně s cílem narušit integritu Evropské unie a Severoatlantické aliance a izolovat Spojené státy americké.
Václav MORAVEC, moderátor
A jak už z Otázek víte, vojenské zpravodajství zítra zveřejní také výroční zprávu, která potvrdí informace BIS. Proto logicky dalšími hosty Otázek jsou první náměstek ministryně obrany Martin Barták, ještě jednou vítejte v České televizi, hezký dobrý den.
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Ještě jednou dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
Bývalý ředitel Bezpečnostní informační služby Jiří Růžek, děkuji, že jste přijal moje pozvání.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Dobré odpoledne.
Václav MORAVEC, moderátor
A také předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS, činnosti BIS a poslanec ČSSD Jeroným Tejc, vítejte, hezký den.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Hezký den.
Václav MORAVEC, moderátor
Začněme u vás, pane předsedo, vy jste disponoval těmi informacemi, na které poměrně konkrétně upozornila BIS veřejnost ve své výroční zprávě?
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Pokud se týká těch informací, myslím, že nebyly nové pro nikoho, kdo se o tuto problematiku zajímá. A pokud byly alespoň zčásti nové, tak nebyly překvapivé.
Václav MORAVEC, moderátor
Promiňte, ale když jsme slyšeli od Jana Vidíma a ještě si to i ukážeme, on říká, že to jsou překvapivé informace, že specifikace těch informací je nová. Vy jste to probírali na komisi pro kontrolu BIS, že tady ve zvýšené míře ruští agenti operují a jak konkrétně se to vlastně dotýká onoho umístění radaru, kterých médií, kterých politiků.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
My samozřejmě průběžně dostáváme informace a dostáváme zprávy, nicméně my jsme kontrolním orgánem a vůbec, podle mého názoru, žádnému orgánu Poslanecké sněmovny nebo Senátu nepřísluší, aby se seznamoval s konkrétními informacemi, které má pouze zpravodajská služba. To přísluší pouze politikům vládním, ale já si moc dobře vzpomínám, tuším, je to několik měsíců, možná dokonce rok, kdy Vojenské zpravodajství vydalo podobnou informaci, varovalo před tím, že aktivity ruských zpravodajců se na našem území zvyšují právě v souvislosti s radarem. A myslím, že to právě ani není překvapivé.
Václav MORAVEC, moderátor
Když tedy, promiňte, ale když tedy šéf sněmovního výboru pro obranu Jan Vidím svolává mimořádnou schůzi, kam půjdou všichni tři předsedové, to je podle vás tedy neadekvátní reakce, chápu-li to správně.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Já jsem o tom přesvědčen a myslím, že nelze zpochybňovat obsah samotné zprávy, ale spíš její interpretaci některými především politiky, nechci hovořit o médiích, která samozřejmě nemají dostatek informací, ale jsem přesvědčen, že pan kolega Vidím jako předseda výboru pro obranu postupuje úplně stejně, jako postupoval těsně před volbami parlamentními, kdy svolával výbor tehdy pro obranu a bezpečnost, kterému předsedal a který se zabýval zprávou plukovníka Kubiceho. Já myslím, že to má určité spojitosti. Je těsně před volbami, objevuje se nějaká zpráva, která je částečně veřejná, částečně neveřejná, je svoláván výbor. Pan poslanec Vidím je šokován, proto tedy výbor svolává. Ten výbor nemá vůbec oprávnění se touto záležitostí zabývat. A pak bude následovat možná zveřejnění části informací a já jsem byl také šokován a byl jsem šokován tím, že pan předseda Vidím chce, tak, jak jsem zatím zaznamenal některé citace z tisku, seznamovat s konkrétními osobami, s konkrétními jmény politiků, iniciativ, které jsou v té zprávě obsaženy.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale to on řekl novinářům v Poslanecké sněmovně, když dokončíme tento politický rozměr, vy jako opozice můžete navrhnout Poslanecké sněmovně odvolání šéfa výboru pro obranu, jestliže nejste spokojeni s prací Jana Vidíma.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Já jsem přesvědčen, že ta výzva musí zaznít a musí zaznít ani ne tak pro to, že by pan Vidím nemohl vyjádřit svůj názor, ale pro to, že podle mého názoru opět zneužívá před volbami své pozice, pro to, že podle mého názoru naprosto nekompetentně se vyjadřuje a vytváří strach a dojem ve společnosti, že snad jsme ohroženi návratem před rok 89 do sféry vlivu Ruské federace.
Václav MORAVEC, moderátor
Sociální demokraté tedy navrhnou Poslanecké sněmovně odvolání šéfa výboru pro obranu Jana Vidíma?
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Já pana Vidíma určitě vyzvu k rezignaci. Jestli podáme návrh na odvolání, to je asi předčasné. Já budu věřit ještě tomu, že pan Vidím si rozmyslí své kroky při svolávání výboru, který mimo jiné svolal přes média, nikoliv tou standardní cestou. Možná již to napravil. A budeme jednat o tom, čím by se vlastně výbor pro obranu měl zabývat. Pokud by se těmito informacemi měl někdo zabývat, tak příslušné komise, jak komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby, tak komise pro kontrolu Vojenského zpravodajství. A já předpokládám, nebo pokud mám správné informace, tak pan kolega Vidím je členem této komise, takže tam by určitě mohl ty informace vyžadovat, rozhodně ne na výboru.
Václav MORAVEC, moderátor
V každém případě jen pro úplnost, zvali jsme i Jana Vidíma, protože nás zajímalo jednání výboru pro obranu. Jan Vidím nevyužil pozvání do dnešních Otázek. Jiří Růžku, vy už jste stranou, byl jste šéfem Bezpečnostní informační služby. Co si myslíte, za prvé o těch formulacích, které jsou ve výroční zprávě BIS za rok 2007 a zároveň s tou politickou reakcí, kterou jste mohl sledovat jako občan České republiky v tom uplynulém týdnu.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Co se týče obsahu té veřejné části nebo uveřejněné části, s tím já nemám žádný problém. To je, řekl bych, standardní záležitost. Je potřeba zdůraznit, že existuje zpráva jaksi ze zákona výroční zpráva, kterou služby dávají vládě. Ta je jistě detailní a podrobná. Čili podpis ředitel zpravodajské služby pod ní garantuje, že ten obsah musí být správný.
Václav MORAVEC, moderátor
Tak když se podíváme na tu ..., Bezpečnostní informační služba je v těch svých informacích ve veřejné výroční zprávě hodně obecná. Připomeňme si navíc čtvrteční slova mluvčího BIS Jana Šuberta.
Jiří ŠUBERT, mluvčí, Bezpečnostní informační služba, 25. 9. 2008
Pokud by se naše kontrašpionáž měla vyjádřit maximálně výstižně a stručně, tak to lze udělat jednou větou. Ruská špionáž byla v loňském roce na našem území mimořádně aktivní a mimořádně rozsáhlá. Dominovala aktivní opatření, která byla namířena proti stavbě amerického radaru a byla směrována do těch míst, která mohou nějakým způsobem ovlivňovat veřejné mínění. Ruská špionáž se snažila infiltrovat některá uskupení naší občanské společnosti, vytvářet kontakty a následně ovlivňovat určité osoby, včetně politiků, ale také média. Naše kontrašpionáž se domnívá, že tohle všechno by mohlo být součástí velice rozsáhlé a dlouhodobé ruské kampaně, která je namířena na rozbití integrity Evropské unie, integrity NATO, na izolování Spojených států a na kontrolu nad ztracenou sovětskou sférou vlivu v Evropě.
Václav MORAVEC, moderátor
Konstatoval ve čtvrtek mluvčí BIS Jan Šubert. Vojenské zpravodajství téze BIS, jak jsem slyšeli od prvního náměstka ministryně obrany Martina Bartáka v první hodině Otázek, tak potvrdí v té obecné rovině. Můžete, pane náměstku, ale upřesnit, jakými informacemi disponuje Vojenské zpravodajství?
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Děkuji, já na to, co říkal pan kolega Tejc, bych rád reagoval spíše z pozice té exekutivní části. Já si netroufám to hodnotit z pozice té vrcholové politiky. Nicméně garantem bezpečnosti týkající se protiraketové obrany je Vojenské zpravodajství, to mu uložila vláda. Úzce spolupracuje s BIS. A jak už zde bylo řečeno, není to poprvé, co upozorňovalo Vojenské zpravodajství na zvýšené aktivity cizích zahraničních služeb. Já nemohu říci pouze jedné dané služby, ale je logické, že někomu to vadí více, někomu méně. Srovnávat toto ...
Václav MORAVEC, moderátor
Promiňte, je těch tedy "špionů", jak tomu média zjednodušeně říkají, víc, není možné to úsilí zaměřit jenom na ruskou tajnou službu.
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Samozřejmě to takto nelze říct, protože pak by ta zpravodajská služba dělala tu svoji práci špatně. Ona hlídá bezpečnost České republiky venku, uvnitř, to znamená, musí se vypořádat s jakýmkoliv ohrožením, nejenom z jedné strany. A srovnávat toto s Kubiceho zprávou, já skutečně bych řekl, že je velmi nadhodnocené. Já to z té ...
Václav MORAVEC, moderátor
Ale vy rozumíte tomu humbuku, což může překvapit i běžného občana, že najednou tady, ať už ministr vnitra Ivan Langer, anebo šéf sněmovního výboru pro obranu řeknou: "My jsme znepokojeni, pro nás to jsou nové informace."
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Tak já myslím, že ta reakce je do jisté míry logická, není nadhodnocená. Pan předseda Vidím svolává výbor, protože to je parlamentní orgán. Je to orgán, který je volený, uvnitř parlamentu, předtím tedy našimi občany. A chce, aby tyto informace zazněly na půdě parlamentu, aby je měli možnost poslanci vyhodnotit. A já jsem přesvědčený, že tam určitě nemohou zaznít ty detailní informace z tajné zprávy, protože s tajnou částí, tou neveřejnou, řekněme, ať nepoužíváme nějaké mystické výrazy, tak je seznamován ten exekutivní orgán, což už jste řekl, to je vláda nebo příslušný ministr. A také se přijímají příslušná opatření. Parlament bude seznámen určitě více detailněji s tou neveřejnou částí. Je tam možné o tom hovořit. Ale já bych chtěl říci, že vnímám to úplně jinak. Já to vnímám jako jisté poselství služeb naší veřejnosti i našim politikům, kde říkají, uvědomme si, že hrozby jsou reálné. Je reálný terorismus, mezinárodní terorismus, je reálná špionáž, k tomu patří i realita kontrašpionáže. A vzkaz politikům. Uvědomte si, že toto je dennodenní realita. A proto my to v té veřejné části předkládáme tak, abyste si to mohli přečíst vy. Seznámíme s tím detailně podkomise pro kontrolu zpravodajských služeb a seznamujeme s tím veřejnost. Říkáme to, co my děláme, v té neveřejné části jsou veškerým způsobem možným popsány ty detailní činnosti, jsou tam identifikace těch hrozeb. A věřte, že ta opatření, tak, jak já mohu posoudit z svého penza informací, jsou přijímána velmi pečlivě a určitě vedou k tomu, že naše bezpečí je chráněno. A u toho jsou ty zpravodajské služby. Jestliže dojde k tomu, že je i závdavek na to, že je porušen zákon, tak určitě logicky se to předává orgánům činným v trestním řízení. Ale je potřeba si uvědomit, že to, co bylo řečeno teď v tom příspěvku, ovlivňování jednotlivých osob, politiků, tak za prvé, kdo je politik. Politik není jenom ministr nebo parlamentář, politik je i starost, politik je i zastupitel obce. A tam můžeme různým způsobem spekulovat. Já nechci být návodný, ale nemůžeme tu politiku zúžit na vrcholovou úroveň a říci, že zase někdo chce vyvolat prostředí Kubiceho zprávy. Já se rozhodně tady ohrazuji, a to, co já mohu říci za Vojenské zpravodajství a jeho kooperaci s BIS, tak já jsem přesvědčen, že rozhodně ne. Proč by to jinak bylo děláno v této době, do voleb je daleko.
Václav MORAVEC, moderátor
No, tři týdny.
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
No dobře, ale Kubiceho zpráva byla v jiném časování. A domnívám se, že pokavaď by to někdo chtěl udělat, tak by to udělal jinak. A podíváte-li se na běžné termíny, kterým byly obě služby vázány, jak procházela ta procedura, tak to předkládaly ve zcela standardní čas.
Václav MORAVEC, moderátor
Když teď jenom navážu na vaše slova, my se můžeme podívat na to, co říká Jan Vidím, že pro něj to sice také nejsou nové informace, které zazněly, protože obecně o těch rizicích byl i výbor pro obranu informován. Podívejme se ale na to, co Jan Vidím v rozhovoru pro Českou televizi dodal v tom uplynulém týdnu.
Jan VIDÍM, poslanec, předseda výboru pro obranu a bezpečnost PS PČR /ODS/, 25. 9. 2008
V té době ještě neměli žádné takové konkrétní informace, jakými teď zřejmě disponuje BIS, takže ta informace byla velmi obecná. Ale už tehdy jsme se dozvěděli o tom, že vlastně ze sta nových diplomatů je více než osmdesát z Ruské federace, což je naprosto unikátní počet. A že Ruská federace velmi intenzivně pracuje zpravodajskou svoji komunitou v České republice. Nebyly známy podrobnosti, teď, doufám, budou. Určitě bych chtěl znát formy, kterými ruské speciální služby ovlivňovaly jak občanskou společnost, tak politiky, tak média. A případně chci znát i jména těch olivňovaných politiků, médií a té části občanské společnosti.
Václav MORAVEC, moderátor
To jsou jasná slova šéfa sněmovního výboru pro obranu Jan Vidíma z ODS. S Jiřím Růžkem, když byl šéfem BIS, tak jsme probírali, co vlastně mohou tajné služby říci médiím, co mohou říci politikům. Neměly by ale být podle vás přeci jenom konkrétnější, jestliže tady šéf sněmovního výboru říká, obrovské množství ruských diplomatů, aktivita nebývalá, neměla by se veřejnost dozvědět, že došlo k tomu, aby sem byli posílání ruští špioni v případě, že někdo byl vypovězen, že toto by se veřejnost dozvědět měla.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Tak já jsem především přesvědčen, že by se měl dodržovat ústavní pořádek. Takže zpravodajské služby jsou podřízeny vládě. Vláda je tedy ten orgán, který se dozvídá informace, zpravodajské informace, dozvídá se o míře rizika, které hrozí České republice. A přijímá k tomu opatření. A co se týče parlamentu, tak tam samozřejmě jaksi jeho role je role kontrolní. Čili ptá se, ptá se nikoliv zpravodajských služeb, ale má se ptát vlády, jak vypadá situace, jaké jsou hrozby, jsou přijata opatření adekvátní či nikoliv.
Václav MORAVEC, moderátor
Tudíž i reakce Jana Vidíma vám nepřijde, vy, kdybyste byl šéfem BIS, tak vy byste asi s těžkým srdcem šel ve středu na to jednání.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Tak přiznám se, že bych velmi zvažoval, zda bych to pozvání přijal. A přijal bych ho jenom za předpokladu, že by se mnou šel ústavní činitel zodpovědný za Bezpečnostní informační službu.
Václav MORAVEC, moderátor
Ale jinak, kdyby s vámi nešel premiér, tak byste na to jednání nešel, může si to šéf tajné služby dovolit? Protože jinak mu hrozí odvolání.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Já si myslím, že musí vyjádřit jaksi svůj názor k tomu, co tam může očekávat. Jsou-li očekávání ta, že budou probírány detailně nebo detaily z té zprávy, tak pravděpodobně poslanci budou zklamáni, ani šéf zpravodajské služby nesmí a nemůže porušovat zákon.
Václav MORAVEC, moderátor
Neměla by se veřejnost ale dozvědět od premiéra, premiér zatím žádné informace konkrétní neřekl, ale opatření jaká jsou dělána, protože na straně jedné "zneklidnit" veřejnost, že tady je zvýšená aktivita ruských špionů, nejen tedy ruských, říká Martin Barták, ale ve zprávě BIS jsou tedy ruští agenti, kvůli případnému vybudování amerického radaru na českém území. Slyšeli jsme do Jana Vidíma, desítky ruských diplomatů. Tak by se asi veřejnost měla dozvědět B, jak exekutiva a orgány státu zabraňují této zvýšené aktivitě.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Tak nejsem si zrovna jistý, že by se měla dozvědět, jak jaksi se zabraňuje těmto aktivitám, ale určitě by se měla dozvědět jasné stanovisko vlády, jak hodnotí tato rizika a že přijímá opatření.
Václav MORAVEC, moderátor
To vám jako občanovi chybí, když se podíváte na ty uplynulé dny?
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Přiznám se, že nechybí.
Václav MORAVEC, moderátor
Nechybí, vy jste jako občan, tak vy jste zase insider, nebo byl jste insider.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Byl jsem insider a v této chvíli mi to nechybí.
Václav MORAVEC, moderátor
Bude ty informace chtít komise pro kontrolu BIS, kam byste si případně asi pozvali ne šéfa BIS, ale přímo premiéra?
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Já myslím, že nám určitě nepřísluší informace o tom, kdo konkrétně koná jakou činnost na našem území. Ale pokud my bychom se měli touto věcí zabývat, tak pouze v případě, že by skutečně jsme měli dojem, že BIS je ovládána vládou s nějakým cílem před volbami. A to já v tomto případě, byť neznám ty konkrétní údaje, si nemyslím. Já myslím, že je spíše využívána a zneužívána nějak dezinterpretace konkrétních věcí v této zprávě. Já řeknu proč. Jednak vidím velký rozpor mezi činy a mezi slovy vládních představitelů, ať už je to pan ministr Langer a možná i pan premiér Topolánek. Protože kdyby ta situace tak vážná byla, tak vláda tyto informace má jak v průběhu roku 2007, tak samozřejmě v červnu nebo před prázdninami, kdy tu zprávu dostala vláda. A pak předpokládám, že by byla svolána Bezpečnostní rada státu, byl by na ni pozván prezident, byli by na ni pozváni zástupci opozice, jak je to běžné v každé západoevropské zemi. A tato situace by se řešila. Rozhodně by v té chvíli nastaly nějaké kroky a buď by ti konkrétní lidé, pokud by byly důkazy, byli vyšetřováni. Nebo by například, pokud by měli diplomatické krytí, tak, jak o tom hovořil pan poslanec Vidím v těch náznacích, tak by byli vypovězeni. To je standardní postup. A pokud taková situace není, tak je to pouze zveličováni před volbami. A já chápu, že na jedné straně ODS hrozí prohra a potřebuje někdo možná překrýt ty skandály, které ODS v posledních týdnech procházejí. A samozřejmě i tato věc trošku média zaměstná, občany. A možná odpoutá pozornost. A ten jeden důkaz, který si myslím, že v té zprávě je obsažen, protože ta zpráva je v zásadě objektivní a možná je účelově vytahována jiná věc tak, aby byla překryta, je například informace o tom, že za současné vlády za rok 2007 jsou vyváděni nebo se snaží vyvádět veřejné prostředky někteří lidé prostřednictvím PR agentur a reklamních agentur, jejichž efektivitu lze těžko hodnotit. A to tam je pojmenováno stejně jako to, že pokračuje zneužívání dotací. Takže já myslím, že tohle je nová informace, tou bychom se měli zabývat. A co se týká ruských agentů, nemůžeme to podceňovat, ale skutečně možná desítky ruských nebo jakýchkoliv jiných agentů těžko mohou ovlivnit veřejné mínění.
Václav MORAVEC, moderátor
I když se ale podíváme teď zase do té odborné roviny s Martinem Bartákem, prvním náměstkem ministryně obrany, když se bavíme, a v první hodině jsem naznačil podle informací České televize, podle informací Otázek, například možné zájmy ruských tajných služeb nebo ruských občanů, skupování pozemků okolo vojenského újezdu v Brdech, neměla by tady zase být přijata případně legislativní opatření, jestliže tady bude strategický objekt, který může, apropós, ukazují to informace Vojenského zpravodajství, že může zvýšit bezpečnostní riziko umístění radaru v Brdech?
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Tak já bych nejdříve se ještě ohradil proti tomu, co říká pan kolega Tejc, protože zpravodajské služby tady nejsou, aby vykonávaly činnost v jakýsi politický prospěch. A to jejich informování je hodně objektivní a někdo by to třeba rád viděl v té rovině zneužití, nezneužití. Ve mně to vyvolává dojem, jakože je tady najednou obava z toho projednávání ve výboru, jakože tam zazní jména, jakože tam zazní to, že někdo je napojen na ruské služby.
Václav MORAVEC, moderátor
Ne, ne, promiňte, ale Jeroným Tejc řekl, že to vlastně vůbec politikům nepřísluší, on ...
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Tam je hlavně obava, jestli mohu doplnit, jenom to je obava z těch zkušeností, které máme, z toho, že jsou některé věci dezinterpretovány.
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Já vás chci zbavit té obavy, protože určitě to tam není a není to účelově, věřte, a já si myslím, že je doba, abychom si uvědomili, že není jenom radar, není jenom protiraketová obrana, není jenom potenciální objekt v Brdech, máme spoustu vojáků v zahraničí a tam pramení také zásadní hrozby. Uvědomme si, že mezinárodní bezpečnost, mezinárodní politika i vnitřní bezpečnost by měla být jakýmsi, jak říkal pan ministr Kalousek, konvergentním úsilím, to znamená, pojďme táhnout za jeden provaz a pojďme hájit zájmy naší vlasti, jak u nás, tak venku. Jistě, je spousta politických témat, kde se nelze shodnout, ale v té bezpečnostní, si myslím, že to je velmi důležité. Já vám říkám, že není tato obava, že to není účelové a nebude to zneužito tak, že se řekne, jeden politik, druhý politik má takové vazby. A já doufám, že každý si zamete před vlastním prahem a nikdo nebude mít to černé svědomí, že by snad v neprospěch naší země s někým spolupracoval. A ještě bych chtěl říct jednu věc, že ten, kdo poté například má nějaký pocit, že nemáme se bránit nebo nemáme se preventivně chránit před jistými hrozbami, tak by měl říci přesně proč a říci, já nechci, aby naše země byla v budoucích deseti, patnácti, dvaceti letech chráněná proti tomuto nebezpečí. Já už jsem to říkal opakovaně, vždycky to někde zapadlo. Ale já se domnívám, že stejně tak jako my říkáme,proč to má být, tak by ostatní měli říci, proč to nemá být. Protože, jestliže k tomu dojde, tak já bych chtěl, aby ti zodpovědní poté stáli před tím národem a mohli jim říct, podívejte se, protože já jsem si myslel, tak jsem tak konal, ale dopadlo to jinak, takže já se vám teď omlouvám. Ale naší zodpovědností je, aby k tomu nedošlo, tudíž já velmi kvituji, že rozhodnutí pana premiéra Topolánka je takové a že tato vláda má tu vůli a odvahu rozhodnout o otázkách národní bezpečnosti. A o tom jsem hluboce přesvědčen.
Václav MORAVEC, moderátor
Ano a teď, pokud byste se vrátil k té otázce, že by veřejnost, jestliže například dochází tady k zájmu o pozemky, které budou u strategického objektu, že by se veřejnost měla dozvědět, jaká opatření přijímá vláda, zda například zpřísní zákony, aby, teď si vymyslím, ochranné pásmo kolem toho vojenského prostoru bylo větší a ty pozemky přednostně mohl vykupovat stát, nikoliv ....
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Já tomu rozumím. To má samozřejmě ještě jednu rovinu. Je tady osmnáct let demokracie a my se musíme chovat tak, jakože jsme svrchovaná země, která zapadá už do toho mezinárodního společenství. Musíme postupovat v souladu se zákony. Já vás mohu ujistit, i občany, že pokud dochází k takovýmto aktivitám, tak jim bude zabráněno. Strategické, speciálně strategické objekty nebo území nebudou v nepovolaných rukou, ať je to v okolí radarové stanice nebo jinde. A to, že ta aktivita více směřuje do tohoto místa, tak je prostě logické. Ví se o tom, pokud se to děje. A je určitě možnost, jak tomu zabránit. Ale co se týče třeba diplomatů, nemáte-li hmatatelný důkaz, nemáte-li proti jiným osobám takové důkazy, aby se mohly řešit v trestněprávním řízení, tak v našem demokratickém systému, a to jistě víte, není jednoduché, abychom konali činnosti, které nejsou v souladu se zákony. To znamená ovlivňování má různé podoby a různé formy, ale není vždy postižitelné.
Václav MORAVEC, moderátor
Když se podíváme tady ještě v České republice, respektive v souvislosti s tou zprávou BIS čelí spekulacím iniciativa Ne základnám a také starosta obce Trokavec Jan Neoral, u níž má radar vyrůst, citujme ze čtvrtečního prohlášení Ne základnám, tato iniciativa se zásadně ohrazuje proti tomu, aby byla spojována s oněmi informacemi, že je ona napojena na právě ruské tajné služby. Citujme. "Iniciativa Ne základnám zdůrazňuje, že pokud informace tohoto typu zůstávají v obecné rovině, není možné z nich cokoliv konkrétního vyvozovat. Spojení iniciativy s akcemi tajných služeb je proto čistě účelové. Pokud by se objevila konkrétní jména osob, které mají být na tyto služby napojeny, může iniciativa zaujmout jiné stanovisko a ke konkrétním důkazům se vyjádřit." To stojí v prohlášení iniciativy Ne základnám. Jak by s tím podle vás, Jiří Růžku, měly ty tajné služby naložit, jestliže existuje možná obava z toho, že může být nějaké občanské sdružení financováno z tajných ruských fondů, protože tu iniciativu to může v očích veřejnosti poškodit, jestliže je s tím spojována a nepředloží politici, exekutiva konkrétní důkazy.
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Já myslím, že důležité je chovat se naprosto sebevědomě, myslím tím jaksi občansky. Čili vyjadřuji nějaký svůj názor, jaksi souhlasím nebo nesouhlasím, a mám v tomto směru čisté svědomí. A samozřejmě jaksi ta organizace, která ...
Václav MORAVEC, moderátor
A volání po konkrétních důkazech, tak ať to předloží ty, když nás s tím spojují ...
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Samozřejmě, ale ten, kdo jaksi to má předkládat, není tajná služba, ale jsou to vládní, je to vláda, je to vládní exekutiva.
Václav MORAVEC, moderátor
A vy ...
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Ale ne veřejnosti, prosím.
Václav MORAVEC, moderátor
Ne veřejnosti, tak a komu. Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
To znamená podle povahy toho případného, říkám případného, zdůrazňuji, deliktu těm příslušným orgánům.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Jestli mohu. Já mám pocit, že právě tohle je to velké nebezpečí. To, že tady jsou silná prohlášení, která navozují nějaký dojem, že se to týká konkrétní osob v některých politických stranách, některých sdružení a přitom nikdo nemůže na ty konkrétní jména ukázat, protože ty aktivity, které jsou monitorovány, jsou monitorovány za účelem práce zpravodajských služeb, pokud by došlo ke zveřejnění, je ohrožen zájem státu. Dokonce zákon to neumožňuje sdělovat někomu jinému než například právě premiérovi, případně příslušným ministrům. A tyto se nemohou bránit. Já jsem si povšimnul, že v podstatě iniciativa Ne základnám má transparentní účet, na rozdíl třeba od jiných politických stran, takže možná je kontrolovatelná co do, alespoň částečně, co do toku finančních. A nevíme a nikdy asi nemůžeme vyvrátit to, že se to prohlášení, například pana Vidíma nebo tiskového mluvčího BIS, netýká právě jich. A v tom je to nebezpečí, v tom je ten problém.
Václav MORAVEC, moderátor
A nebo také, že se to netýká náhodou České strany sociálně demokratické, když si vzpomenu na pozvání ruského generála Jevgenije Bužinského v den podpisu, ne, ale teď to uvádím jako příměr, který se může týkat toho, zda i sociální demokraté a některé jejich aktivity nevyhovují ruským tajným službám nebo dokonce mohou být s ruskými tajnými službami koordinovány.
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Pokud mám správné informace o té návštěvě onoho ruského generála, tak ta byla uskutečněna na základě dohody s ruským velvyslancem a na jeho žádost. A pan generál se svým týmem pokračoval druhý den na ministerstvu obrany v jednání a druhý den, další den na ministerstvu zahraničí, takže tady si myslím, že je jasné, že sociální demokracie je zcela z obliga a že to bylo standardní jednání, které se uskutečnilo dokonce pod veřejnou kontrolou. To otázka toho načasování určitě vhodná nebyla a také nebyl znám dopředu příjezd paní Riceové. Druhá věc je, jak se tomu vyvarovat, tlaku na politiky. A já myslím, že tady je jeden mechanismus, který by jasně dokázal, že žádný politik, i kdyby byl ovlivněn, nemůže rozhodnout například právě o místní radarové základně, pokud by se konalo referendum. Budeme-li konat referendum, jakákoliv aktivita zpravodajských služeb namířena na jednoho, dva, pět, deset, dvacet poslanců z jakékoliv politické strany nebo jiné zpravodajské služby nebude mít efekt, protože o tom rozhodnou občané. A čtyřicet, padesát, sedmdesát, sto agentů neovlivní veřejné mínění ze dvou třetin nebo z nadpoloviční většiny.
Václav MORAVEC, moderátor
Když zůstanu v obecné rovině u té výroční zprávy BIS za loňský rok a budu z ní záhy citovat, tak ona výroční zpráva BIS konstatuje, že v České republice dosud nebyly zaznamenány aktivity, které by indikovaly přímé bezpečnostní riziko teroristických útoků ze stran členů místní pákistánské komunity nebo projevy jejího radikalismu. Prozatím bylo možné vyloučit, že ty osoby spojené s islámským extremismem a terorismem by představovaly pro Českou republiku bezprostřední riziko. To stojí ve výroční zprávě BIS za loňský rok. A mediální interpretace se pouze soustředila na ty ruské špiony. Když zítra zveřejní Vojenské zpravodajství také svoji výroční zprávu za rok 2007, bude tam konstatovat rizika, zásadnější rizika, než je například řádění tajných služeb jiných států na území České republiky kvůli umístění radaru. Když se podíváme na to, že čeští vojáci jsou v Afghánistánu, pane náměstku.
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Pane redaktore, nebude, ta zpráva nebude zásadně odlišná svým charakterem od té zpráva BIS, protože to prostě zákon neumožňuje. Je to veřejná část výroční zprávy Vojenského zpravodajství. S tou neveřejnou byla seznámena vláda. Ta konstatace je zcela jasná a tak, jak už Vojenské zpravodajství upozorňovalo, je tady zvýšený nárůst, který je logický z obou těch důvodů, jak již jsem řekl, ať je to protiraketová obrana a zájem o naši zemi, tak naše zvýšená angažovanost v mezinárodních operacích. Ten rozměr týkající se například té aktivity Ne základnám je ještě jeden. Není trestným činem někomu převést peníze, není trestným činem něco někam poukázat. Na to bych chtěl upozornit. To znamená, to prokazování je opravdu velmi složité. Já neříkám, že se to děje, ale naopak říkám, že ...
Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, tím ale naznačujete jakoby opravdu ...
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Já tím chci říci, že ...
Václav MORAVEC, moderátor
zákonně byla iniciativa Ne základnám ...
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Ne, to jsem neřekl. Já jenom říkám, že ta představa, že se někde něco děje a zpravodajská služba na to upozorní jako na možnou věc. A teď nemluvím jenom o iniciativě Ne základnám. Tak to ještě neznamená, že byl spáchán trestný čin, anebo že můžeme přijmout taková opatření, jako je prozkoumávat účty, jako je prozkoumávat osobní vazby a podobně. To tím chci říci. A to je velmi zásadní. A jestliže tam to podezření je prokázané, jestliže to je doložitelné fakty, tak o tom určitě nebude hovořit ta veřejná část, bude o tom hovořit ta neveřejná část. A mohu vás znovu ujistit, že v tomto případě se přijmou taková opatření, aby probíhalo další šetření v souladu s našimi, případně mezinárodními pravidly. A dojde-li se k výsledku, tak ten efekt bude hotový. Ale zase není to o tom, abychom přes média, anebo informací veřejnosti tyto záležitosti řešili jakýmkoliv způsobem. A to, jak jste se ptal, zdali se zvýší nebo nezvýší rizika vůči naší zemi, tak částečně ta odpověď je v obou těch veřejných částech obou služeb, ten zájem se zvyšuje. To ovšem nekonstatuje nutné zvýšení toho rizika. Asi jistě lze konstatovat, že větší riziko je, nebudeme-li se připravovat na ty hrozby, které jsou zcela reálné a které se budou do budoucna vyvíjet.
Václav MORAVEC, moderátor
Které máte na mysli?
Martin BARTÁK, 1. náměstek ministryně obrany
Tak myslím, je to hrozba především mezinárodního terorismu, je to hrozba financování nebo nárůst možností financování mezinárodního terorismu. A to je třeba konkrétně příklad Afghánistánu, protože tam díky produkci narkotik a následně narkotrafiku, v té oblasti dochází k poměrně zásadní změně v přístupu těch různých teroristických organizací a k jejich sebefinancování právě díky možnostem více a více se zabezpečit finančně. Mám tím i na mysli různé programy, které běží v zemích, kde kontrola jaderného vývoje není na takové úrovni. Myslím tím především ta mezinárodní. A kde riziko toho, že za prvé dojde k vývoji zbraní, které jsou schopny dopravit různé typy ničivých účinků na dlouhé vzdálenosti, anebo že se dostanou do nepovolaných rukou, je zcela reálná. A bylo to doloženo na mnoha faktech. Většinou samozřejmě v těch více neveřejných částech, ale je to nezpochybnitelné. Takže já si myslím, že když to postavíte vedle sebe na misku vah, tak vám určitě vyjde, že mnohem důležitější a profitabilnější je bránit se těm narůstajícím rizikům, neřkuli je to povinnost, jestliže se ...
Václav MORAVEC, moderátor
Jsou to větší rizika i z pohledu Jiřího Růžka, který řídil Bezpečnostní informační službu, než když se budeme bavit o působení cizích služeb na českém území, jako jsou ruské služby kvůli radaru?
Jiří RŮŽEK, bývalý ředitel BIS
Vycházejme ze změněné situace. To, co bylo před patnácti lety, osmnácti lety, vypadalo jinak než současný stav. Takže když se podíváme na konsolidované Rusko, které nabíhá jaksi na nové zbrojní programy, které si říká a definuje svoji roli v mezinárodní politice, když se podíváme na ekonomicky rostoucí potenciál Číny, když si představíme další záležitosti, jako je růst atomového nebo nárůst atomového programu v Íránu za vojenskými účely, tak ono těch rizik samozřejmě přibývá. Čili je zcela zákonité, že z toho vidění jaksi bipolárního, které tady bylo koncem osmdesátých let a malinko přežívalo ještě v těch devadesátých, se to najednou změnilo v něco jiného. Čili hovoříme tady o asymetrických rizicích třeba v souvislosti s terorismem. Čili ano, jaksi svět je jiný, jsou jiná rizika a my musíme nalézat jaksi adekvátní odpovědi na tom, jak se jim bránit, jak jim předcházet.
Václav MORAVEC, moderátor
Nemělo by tady, Jeronýme Tejci, na vás poslední otázka, dojít k větší politické shodě, když se podíváme, že politici jsou právě hodně rozděleni v těchto oblastech a přitom ta rizika se týkají všech občanů České republiky?
Jeroným TEJC, předseda stálé sněmovní komise pro kontrolu BIS /ČSSD/
Já bych byl rád, kdyby k té dohodě došlo. Já jsem s radostí poslouchal pana náměstka Bartáka, který hovořil o tom, že by opozice i koalice se měly shodnout. Problém je, že například právě při jednání o radaru opozice není příliš brána ani co do informovanosti, natož do jednání. Samozřejmě možná i z důvodu, že máme jiný názor na to projednávání. Takže byl bych rád, kdyby se tak dělo alespoň prostřednictvím Bezpečnostní rady státu, aby na tuto, v těchto zásadních věcech byli zváni zástupci opozice, protože to zajistí nejen tu bezpečnost, ale především kontinuitu toho jednání. A já jsem přesvědčen, že na těchto věcech bychom se byli schopni shodnout.
Václav MORAVEC, moderátor
á vám děkuji všem za velmi věcnou diskusi, která se týkala bezpečnostních rizik a zpráv dvou tajných služeb, BIS a Vojenského zpravodajství. Mými hosty, závěrečnými hosty Otázek byli první náměstek ministryně obrany Martin Barták, někdy příště na shledanou, díky.